A Kaposvári Törvényszék a közelmúltban hozott ítéletet egy sokakat érintő, az online értékelések jogi megítélésével kapcsolatos ügyben (12.G.40.010/2025/17/II.). A perben a felperes, a Mentor Computer Kft. a jóhírnév megsértése és sérelemdíj iránt indított keresetet az EUROAUTÓ Hungary Kft.-vel és annak vezetőivel szemben. Az alperesek jogi képviseletét a Rácz és Pál Ügyvédi Iroda látta el, Dr. Pál Zoltán ügyvéd közreműködésével – ők a VirtualJog ügyvédi partnerei, szinte munkatársaink a mindennapi szakmai együttműködésben.

Az ügy előzménye, hogy az alperes cég másolópapírt rendelt a felperes webáruházából, de a terméket később hibátlan állapotban visszaküldte, kérve a vételár visszatérítését. A felperes ezt elutasította, arra hivatkozva, hogy jogi személy nem élhet az elállási joggal. A vita nyomán az alperesek több negatív Google-értékelést tettek közzé: egy csillagos minősítéseket és rövid, kritikus megjegyzéseket, mint például „Csak bátrak vásároljanak a cégtől!” vagy „Minősíthetetlen! Soha többé nem rendelünk tőlük!”.

A felperes szerint ezek az értékelések valótlan tényállításokat tartalmaztak, alkalmasak voltak a jóhírnév megsértésére és piaci hátrányt okoztak, ezért sérelemdíjat követelt. Az alperesek ezzel szemben azzal érveltek, hogy a csillagos értékelések véleménynek minősülnek, a szöveges értékelések pedig nem tartalmaznak valótlan tényt, csupán szubjektív véleményt tükröznek.

A bíróság az alperesek (és a VirtualJog ügyvédjének) álláspontját osztotta, és a keresetet teljes egészében elutasította. Az indokolásban hangsúlyozta:

  • a csillagos értékelés nem tényállítás, hanem vélemény, így önmagában nem sérti a jóhírnevet;
  • a szöveges értékelések közül csak az vizsgálható, amely tényállítást tartalmaz, azonban a kifogásolt szövegek nem lépték túl a szabad véleménynyilvánítás határait;
  • a vállalkozásoknak számolniuk kell azzal, hogy ha nyitottak az online értékelésekre, negatív vélemények is megjelenhetnek, melyek tűrésére kötelesek.

A bíróság a felperes keresetét elutasította, és kötelezte őt az alperesek 200.000 Ft perköltségének megfizetésére.

Az ítélet fontos üzenetet hordoz a kereskedelmi szereplők számára: a negatív értékelés önmagában nem jogsértő, amennyiben az nem tartalmaz valótlan tényt vagy súlyosan sértő kijelentést. Az online vélemények a szólásszabadság körébe tartoznak, és a jóhírnév védelme nem terjedhet ki minden kritikus megnyilvánulásra.

Ez az újabb pernyertesség is bizonyítja, hogy a VirtualJog nemcsak a naprakész ÁSZF- és GDPR-készítésben nyújt kiemelkedő szolgáltatást – amelyért elnyertük az Év Technológiai Megoldása díjat –, hanem ügyfeleink mellett állunk minden helyzetben. Ügyvédeink folyamatosan elérhetők, személyes konzultációra is lehetőséget biztosítunk, és ha szükséges, a bírósági eljárásokban is hatékonyan képviseljük partnereink érdekeit. A VirtualJog így valóban teljes körű biztonságot nyújt minden webshop és vállalkozás számára.