2025 nyarán két lépcsőben is jelentősen módosul a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény. A vállalkozásoknak már július 1-jétől alkalmazniuk kell az új rendelkezéseket, amelyek nemcsak a panaszkezelés szabályait érintik, hanem új fizetési kötelezettséget is bevezetnek.

Készpénzes fizetés biztosítása – kötelező jelleggel

Július 1-jétől új elemként került a törvénybe a 9. §, amely előírja: a vállalkozások – néhány kivételtől eltekintve – kötelesek a fogyasztó számára készpénzes fizetési lehetőséget biztosítani. Ez azt jelenti, hogy az eddig kizárólag online bankkártyás vagy átutalásos fizetést kínáló webáruházaknak is át kell alakítaniuk rendszereiket. Bár az online szolgáltatási szerződések, a határon átnyúló online adásvételi szerződések és az automatizált üzletek mentesülnek ez alól, minden más esetben biztosítani kell legalább egy lehetőséget az áru ellenértékének készpénzes kiegyenlítésére.

A jogszabály példálózó felsorolást is tartalmaz a lehetséges teljesítési módokra:

  • fizikai boltban történő készpénzes fizetés,
  • utánvétel biztosítása,
  • bankszámlára történő készpénzes befizetés,
  • készpénz-átutalási megbízás,
  • vagy akár egy ún. specifikus készpénz-helyettesítő eszköz, amelyre készpénz tölthető fel és készpénzre is visszaváltható.

Panaszkezelési szabályok szigorítása – két ütemben

A panaszkezelési előírások már július 1-jétől részletesebbé válnak, azonban július 23-ától további szigorítások lépnek életbe. Többek között:

  • A panaszról kötelezően felvett jegyzőkönyv új elemekkel bővül: már a fogyasztó e-mail címe is megadható lakcím helyett.
  • Ha a fogyasztó nem hajlandó adatot megadni vagy aláírni a jegyzőkönyvet, a vállalkozás mentesül az írásbeli válaszadás alól.
  • Újdonság az is, hogy az elektronikus panaszfelület alkalmazása esetén a vállalkozásnak haladéktalanul vissza kell igazolnia a panasz beérkezését.
  • A békéltető testületekről szóló tájékoztatási kötelezettség is pontosul: mostantól a fogyasztó székhelye szerinti testületre is ki kell terjednie.

Ezeket a szabályokat minden vállalkozásnak érdemes már most beépítenie belső folyamataiba és dokumentumaiba – különösen a panaszkezelési szabályzatokba, valamint az ÁSZF-be.

Kerülje el a több milliós bírságokat, és tegye jogilag betonbiztossá webáruházát a VirtualJog Webshop csomaggal, mely gyors, átlátható és teljes körű megoldást kínál erre a kihívásra, több, mint 5 éve, akár 5 nyelven.

A VirtualJog több ezer elégedett ügyféllel büszkélkedhet, így biztos lehet benne, hogy professzionális megoldást kap.

Az ÁSZF generátor által elkészített webshop ÁSZF és webshop GDPR HTML, javascript kóddal működik, így a webáruházba való beillesztés után mindig jogkövető lesz. Végleges megoldást jelent a hagyományos webshop tulajdonosok számára. Az ÁSZF fej-, illetve láblécében található linkre kattintva pedig azonnal létrehozható a PDF verzió is.

Előfizetek az ÁSZF generátorra

Az ÁSZF generátor a VirtualJog belépő terméke, így a VirtualJog funkciói csak korlátozottan érhetők el, digitális termék és B2B értékesítés esetén sem működik.

Amennyiben nem hagyományos webshopot üzemeltet, vagy szeretné, ha webshop szabályzatait olyan ügyvédek készítenék el, akik 10+ éve csak ezzel foglalkoznak, vagy egyszerűen csak prémium minőségre, díjnyertes szolgáltatásra (továbbá számos ajándékra és bónuszra) vágyik, akkor legyen igazi VirtualJog tag, és rendelje meg a Webshop csomagot. Figyelem! A Webshop csomagunk már angol, német, román és szlovák nyelven is elérhető!

A prémium minőséget választom, kell a Webshop csomag