Gyakorlati példákkal, illetve konkrét teendőkkel segítjük a webáruházakat, hogy megfeleljenek a május 28-án hatálybalépő, akciós árfeltüntetési szabályoknak.

Mint ahogy korábban beszámoltunk, 2022. május 28-tól – egy EU-s irányelvnek megfelelően – változnak az akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok. A Kormany.hu weboldalon segédlet jelent meg, ennek alapján emeljük ki a fontosabb teendőket:

Mire vonatkozik és mire nem

A szabályok nem terjednek ki a szolgáltatásokra, a digitális tartalomra és a digitális szolgáltatásokra. A vállalkozások az áraikat továbbra is szabadon határozhatják meg, a szabályozás kizárólag az akciós árak, leértékelések fogyasztók felé történő kommunikációjára vonatkozik.

A hatóság felé semmit sem kell bejelenteni

Az „árcsökkentés bejelentése” kifejezés az akcióról szóló kereskedelmi kommunikációt vagy az akciós ár feltüntetését jelenti a vásárlók felé, és nem a vállalkozásnak az akciós ár fogyasztóvédelmi hatóság felé való bejelentési kötelezettségét.

Hogyan kell bejelenteni?

Az árcsökkentés bejelentésére vonatkozó szabályokat a vállalkozásnak az adott értékesítési helyen (webáruház) minden esetben az akcióval érintett termék vonatkozásában kell teljesítenie.

Az akciós is árat is bruttó összegben kell megadni

Fontos, hogy az Árrendeletben meghatározott általános árfeltüntetési szabályok az akciók esetében is irányadóak, így a vállalkozásnak a fogyasztó által ténylegesen fizetendő bruttó akciós árat is egyértelműen, olvashatóan kell feltüntetnie.

A korábbi ár feltüntetése

Az Árrendelet 2/A. § (1) bekezdése szerint az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat. Minden akciós árcsökkentésnél, leértékelésnél (minden egyes terméknél) tehát meg kell határozni és fel is kell tüntetni egy korábban alkalmazott árat (korábbi ár), amihez képest meghatározható az akciós új ár. Ez lehet például az áthúzott ár.

A korábbi ár meghatározása

Az Árrendelet 2/A. § (2) bekezdése szerint a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap.

webshop akciós árak ászf

Nem a bejelentést megelőző 30 nap számít

A korábbi ár az árcsökkenés alkalmazásának első napját – és nem az előzetes bejelentését – megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár. A leértékelés napját megelőzően tehát meg kell nézni az előző 30 nap legalacsonyabb árát, ez az ár lesz a korábbi ár. A korábbi ár megállapításánál az akár csak pár óráig alkalmazott árat is figyelembe kell venni.

Minden terméknél fel kell tüntetni

Az akcióval érintett minden egyes termék korábbi árát és akciós árát fel kell tüntetni az értékesítési helyen, az online bolti felületek ároldalain.

Egyedi kuponok, törzsvásárlói kedvezmények esetén nem alkalmazandó

Nem vonatkoznak az új előírások a személyre szabott egyedi árengedményekre, egyedi utalványokra, törzsvásárlói egyedi kuponokra, amelyeket jellemzően nem jelentenek be széles körben a fogyasztók részére árcsökkentésként, viszont egyes fogyasztók – pl. törzsvásárlói hűség esetén – egyedileg felhasználhatják az akciót bizonyos feltételek mellett. Az ilyen árcsökkentésre példa, amikor a fogyasztó az eladótól történő korábbi vásárlásai alapján vásárláskor 20 %-os utalványt kap, amely a hónap végéig érvényes a következő vásárlásra. Nyilvános, kuponnapok esetén viszont meg kell felelni a 30 napos szabálynak.

Nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre

Az Árrendelet 2/A. § (4) bekezdése alapján az (1)–(3) bekezdés nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Ilyenek a fogyaszthatósági idővel ellátott termékek (pl. zöldség, vágott virág). Ugyanakkor jellemzően azok az élelmiszer termékek, amelyeken a minőségmegőzési idő van feltüntetve, az árcsökkentés bejelentése szempontjából nem tartoznak a kivételi körbe, ezekre a termékekre az általános szabályok vonatkoznak, azaz fel kell tüntetni a korábbi árat és azt a 30 napos szabály szerint kell kiválasztani. Minőségmegőrzési idő a hosszabb ideig eltartható élelmiszereken található és azt az időtartamot mutatja, ameddig elvárható a gyártó által garantált minőség, például íz, illat, színt vagy állag (pl. tej, liszt).

Hogyan lehet feltüntetni a kedvezményt?

  • a kedvezmény százalékos feltüntetésével pl. „20 % kedvezmény”, vagy a kedvezmény konkrét összegének feltüntetésével, pl. „100 Ft kedvezmény”, de mivel ezek általános leértékelésekről szólnak, ilyen esetekben az akcióval érintett minden egyes termékre
    vonatkozóan a korábbi ár és akciós ár feltüntetésére is szükség van,
  • új (alacsonyabb, akciós) ár és a korábbi (magasabb) ár feltüntetésével, ez utóbbi az Árrendelet 30 napos szabályának megfelelően számítva,
  • a korábbi ár áthúzásával pl. „1000 Ft helyett most 500 Ft” vagy „500 Ft 1000 Ft”,
  • bármely további promóciós technika alkalmazásával, mint például a „vásárolj ma áfa nélkül”, amely azt üzeni a fogyasztó számára, hogy az árengedmény megegyezik az áfa értékével (és nem azt jelenti, hogy áfát nem kell fizetni), de ebben az esetben is fel kell tüntetni az akcióval érintett termékek mellett a 30 napos szabállyal meghatározott korábbi árat és az akciós árat is.

Az online és az offline értékesítés esetén külön-külön

Külön-külön kell kommunikálni a korábbi árat, amennyiben az eltért az online és offline csatornán, és ezt megfelelően kell feltüntetni az offline felületeken (pl. újság) is.

Példák

Példákkal, képekkel illusztráljuk, hogy a 30 napos szabályt különböző helyzetekben hogyan kell alkalmazni.

Letöltés 

Készüljön fel időben a változásokra! Fizessen elő most az adatvédelmi- és internetjogi ügyvédek által készített, milliós bírsággaranciát és folyamatos jogvédelmet garantáló legaltech alkalmazásra, a VirtualJog-ra! Az előfizetés mellé számos bónusz és ajándék jár, például a VirtualJog klub jogi videókkal. A Webshop csomagunk pedig már angol és német nyelven is elérhető.

Előfizetek a Webshop csomagra