Az online vásárlás ma már mindennapossá vált, és egyre többen élnek a kényelmes, otthonról történő rendelés lehetőségével. Azonban előfordulhat, hogy a vásárló hibás terméket kap kézhez, amely esetben jogosan merül fel a kérdés: ki állja a szavatosság érvényesítésével kapcsolatos költségeket? Az alábbi cikkben ezt a fontos kérdést járjuk körbe.

Mi is az a szavatosság?

A szavatosság a fogyasztót megillető jog, amely biztosítja, hogy a megvásárolt termék megfeleljen a szerződésben foglaltaknak, azaz hibátlan legyen. Ha a termék hibás, a vásárló szavatossági igényt nyújthat be az eladóval szemben. Ez az igény vonatkozhat a termék kijavítására, kicserélésére, árleszállításra, vagy akár a szerződés megszüntetésére, ha a hiba súlyos.

Hibás teljesítés és költségek

Ha egy webáruház hibás terméket küld ki, az a hibás teljesítés kategóriájába tartozik. Ebben az esetben a szavatossági jogok érvényesítésének költségeit a webshopnak kell viselnie. Ez azt jelenti, hogy a termék visszaküldésének, kijavításának vagy kicserélésének minden költsége az eladót terheli, nem pedig a vásárlót.

6:157. § [Hibás teljesítés] (1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

(2) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely e fejezetnek a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el.

Jogszabályi háttér

A magyar jogszabályok szerint, különösen a 2013. évi V. törvény, azaz a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) alapján, a hibás teljesítés esetén az eladó köteles a hibás terméket kijavítani vagy kicserélni, és ennek költségeit viselni. Amennyiben a kijavítás vagy kicserélés nem lehetséges, vagy az a vásárlónak aránytalan nehézséget okozna, a vásárló árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől, és visszakérheti a teljes vételárat.

A Ptk. 6:166. §-a kimondja, hogy

a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik.

Összegzés

Hibás teljesítés esetén a szavatossági jogok érvényesítésével kapcsolatos költségeket a webshop köteles viselni – ezt pedig nemcsak a gyakorlatban kell betartani, hanem megfelelően tájékoztatni is kell a fogyasztókat a webáruház ÁSZF-ében!

Ahogy folyamatosan írunk róla, nagyon sok jogszabály-változással kell a webshopoknak szembenézniük, a legmarkánsabb változás, hogy március 1-jétől közel tízszeresére növekedett a fogyasztóvédelmi bírság összege, illetve, hogy a webshopokat akár blokkolhatja is a hatóság.

Válassza a VirtualJog nyújtotta biztonságot és kényelmet, hiszen a mi előfizetőinknek mindig friss, pontos és bírságálló az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) dokumentuma!

Az ÁSZF generátor által elkészített webshop ÁSZF és webshop GDPR HTML, javascript kóddal működik, így a webáruházba való beillesztés után mindig jogkövető lesz. Végleges megoldást jelent a webshop tulajdonosok számára. Az ÁSZF fej-, illetve láblécében található linkre kattintva pedig azonnal létrehozható a PDF verzió is.

Előfizetek az ÁSZF generátorra

Az ÁSZF generátor a VirtualJog belépő terméke, így a VirtualJog funkciói csak korlátozottan érhetők el.

Amennyiben nem hagyományos webshopot üzemeltet, vagy szeretné, ha webshop szabályzatait olyan ügyvédek készítenék el, akik 10+ éve csak ezzel foglalkoznak, vagy egyszerűen csak prémium minőségre (továbbá számos ajándékra és bónuszra) vágyik, akkor legyen igazi VirtualJog tag, és rendelje meg a Webshop csomagot. Figyelem! A Webshop csomagunk már angol, német, román és szlovák nyelven is elérhető!

A prémium minőséget választom, kell a Webshop csomag